Voor iedereen die ’s morgens niet vooruit te branden is. Om 06.00 uur ’s ochtends heb je amper de energie om een kop koffie te zetten, laat staan dat je een blokje om gaat, je dag plant en je to-do-lijst afwerkt. Hoewel uitslapen verleidelijk is, heeft opstaan met de zonsopgang ook zo z’n voordelen. Volg deze simpele tips op en voor je het weet kijk je uit naar de volgende ochtend.

1. Slaap niet uit in het weekend

Hoe verleidelijk het ook is…. hiermee breng je je systeem in de war. Als je in het weekend niet om 06.00 uur, maar om 09.00 uur wakker wordt, het dit op maandag hetzelfde effect heeft als een jetlag.

2.Bouw het rustig op

Ga een half uur tot een uur eerder naar bed en zet je wekker elke dag een half uur eerder. Dus maandag 08:00, dinsdag 07:30 enzovoorts. Zo begint je lichaam aan de tijden te wennen en na een week is vroeg opstaan normaal.

3. Zorg dat je zo min mogelijk beslissingen hoeft te maken

Leg je kleding klaar, maak je ontbijt alvast klaar en plan je work-out de avond ervoor.

4. Maak een afspraak

Als je hebt afgesproken met een vriend om samen te gaan hardlopen dan ben je veel minder snel geneigd om af te zeggen. Het is makkelijker om jezelf af te zeggen dan je sportmaatje.

6. Zorg voor een wekker die licht geeft

Een onderzoek uit 2014 ontdekte dat wanneer mensen voor het ontwaken langzaam worden blootgesteld aan licht, ze alerter zijn en tijdens het sporten beter presteren. Bron: menshealth.