TENNIS

“ELKE SLAG TELT, STAY IN THE GAME!”

Tennis
Tennis is een intervalsport met veel explosieve inspanningen, gevolgd door korte rustperiodes. De totale duur van een wedstrijd kan echter behoorlijk lang zijn; hiervoor heb je een groot uithoudingsvermogen nodig.

Een goed trainingsprogramma –combinatie van sprinttraining, intervaltraining en duurtraining- verhoogt je uithoudingsvermogen. Train minimaal 3 keer per week een uur en je zult merken dat je snel vooruitgaat. Daarnaast helpt de juiste voeding je ook om je prestaties te verbeteren.

Energie
Tijdens een intervaltraining leer je om je wedstrijd langer vol te houden en om beter om te gaan met vermoeidheid. Het spreekt voor zich dat je start met een goede warming-up!

Een goede basisconditie is goed voor je hart en bloedvaten; dit bevordert ook de doorbloeding van je spieren. Hoe beter de doorbloeding van je spieren is, hoe minder kans op blessures. Voor tennissers die op wedstrijdniveau willen meedoen, mag worden verwacht dat ze minstens een uur in een goed tempo kunnen duurlopen. Al doende leer je omgaan met je conditie en dit zal uiteindelijk ook je energieniveau een boost geven!

Krachttraining
Er wordt vaak beweerd dat je voor tennis ‘sterk’ moet zijn; anders kun je niet hard slaan. Anderen zeggen weer dat als je heel sterk bent (krachttraining), je langzaam wordt. Geen van beide klopt. Om hard te kunnen slaan is veel meer nodig dan alleen kracht. Met de juiste krachttraining kun je je stabiliteit verbeteren en je explosieve kracht vergroten. En ook bij het herstellen van een blessure kan spierversterking erg nuttig zijn.

Herstel
Om je lichaam weer terug te brengen naar ruststand moet je een goede cooling-down doen. Je brengt je hartslag zo weer omlaag naar een normaal ritme, en ook je bloedcirculatie herstelt zich dusdanig.

Een goede cooling-down bevordert ook de afvoer van afvalstoffen. Na zware inspanning hoopt er zich onder andere melkzuur op in je spieren waardoor je een tijdelijk zwaar gevoel kan krijgen in je benen. Wil je dus minder ‘verzuren’ bij tennis, dan is het van belang dat je na het trainen je lichaam de juiste bouwstoffen geeft om snel te kunnen herstellen. Deze bouwstoffen repareren je uitgeputte spieren en er wordt nieuwe spiermassa aangemaakt. De Fitshape eiwitproducten kunnen hier uitstekend bij helpen!