FITNESS

“DAT DOEL BEREIKEN WAAR JIJ ZO HARD VOOR WERKT, STAY IN THE GAME!”

Fitness
De sport ‘fitness’ bestaat voor een groot deel uit activiteiten waardoor je meer fitheid creëert.
Hieronder valt onder meer cardiotraining (steppen, crosstrainer, lopen, fietsen) om een betere conditie te krijgen, maar ook gewichtstraining om meer spiermassa te krijgen. Fitness zorgt er verder voor dat je lichaam beter in balans komt én dat je makkelijker kunt afvallen.

Welke doelstelling je ook hebt, goede voeding is belangrijk bij een intensieve fitness workout.
Een goede voeding bestaat uit de juiste hoeveelheid eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen en mineralen.

Weerstand
Het ene moment voel je je supervitaal, het andere volledig uitgeblust. Niets is zo lastig als ziek worden terwijl je net lekker aan het trainen bent (je herstel duurt ook langer). Voorkom het ‘geschommel’ door je immuun¬systeem en weerstand op te bouwen met een gezonde levensstijl:

• Eet gezond en gevarieerd en drink voldoende (water, kruidenthee, versgeperste vruchtensap)
• Zorg voor voldoende slaap en ontspanning
• Zorg voor regelmatige lichaamsbeweging, bij voorkeur in de frisse buitenlucht (lichaamsbeweging waarbij het lichaam veel zuurstof binnenkrijgt,  bijvoorbeeld fietsen of zwemmen, zorgt voor een betere doorbloeding en daarmee voor een goede aanvoer van voedingsstoffen en afvoer van afvalstoffen)

Spieropbouw
Je wilt meer spiermassa? De precieze weg ernaartoe is voor iedereen verschillend, maar hard trainen én goede voeding zijn vanzelfsprekend.

Trainen blijft te allen tijde de basis. Maar zonder de juiste voeding en voedingssupplementen zal je lichaam niet optimaal kunnen groeien en herstellen. Eet daarom regelmatiger en gezonder, en zorg voor voldoende eiwitten.

Eiwitten zijn heel belangrijk om optimaal te herstellen na een training/wedstrijd en om spiermassa op te bouwen. Het is zeer belangrijk om tijdens het sporten je verbruikte reserves aan te vullen. Zo voorkom je roofbouw op het lichaam en zorg je voor voldoende brandstof om de training/wedstrijd te doorstaan. Gebruik een uitgebalanceerde koolhydratendrank voor het beste resultaat!

Hard trainen is belangrijk maar té lang trainen is ook niet goed. Train maximaal één uur, anders zorgt je lichaam ervoor dat deze spierafbrekende hormonen gaat produceren.

En als laatste tip: slaap goed en rust veel uit. Je spieren herstellen en je spiermassa groeit het hardst… als je slaapt.

Energie
De spiercel haalt de energie direct uit de voeding of uit de aanwezige energievoorraden in het lichaam. Energie kun je halen uit koolhydraten (aardappelen, volkorenbrood, pasta) maar ook uit speciale op koolhydraten gebaseerde sportdranken. Deze geven snelle en langzame energie en zijn een perfecte ondersteuning voor krachtsporters. Verder haal je ook energie uit eiwitten (kippenvlees, eieren).

Natuurlijk is het ook belangrijk naast bovenstaande voldoende vitaminen, mineralen en vezels binnen te krijgen en genoeg te drinken (water). Een uitgebreide maaltijd voor energie kun je het beste 4 tot 6 uur vooraf aan een zware training nemen. Een lichtere maaltijd kan 2 tot 3 uur van te voren en een kleine snack.

Gewichtstoename
Met name bij mannen is het proces van gewichtstoename goed te vergelijken met het aanmaken van meer spiermassa. Het behouden van vet gaat soms wat moeilijk omdat een fanatieke sporter ook veel aan cardio doet en zo juist weer vet verbrand.

Om gewichtstoename tóch te kunnen realiseren, nemen veel sporters grotere hoeveelheden energie en bouwblokken in, om het lichaam te voorzien van voldoende brandstof. Hierdoor houdt het lichaam meer massa vast; het vult zich beter uit.

De combinatie van snelle en trage koolhydraten zorgt ervoor dat je tijdens de training een sterke anabole prikkel krijgt. De trage koolhydraten verhogen de glycemische spiegel nauwelijks waardoor de koolhydraten níet in vetten worden opgeslagen.

Vetverbranding
Geen honger lijden maar wél calorieën verbranden, wie wil dat nou niet? Je denkt waarschijnlijk dat je zoveel mogelijk moet sporten en er heel weinig bij moet eten om zoveel mogelijk calorieën en vet te verbranden, maar… dat klopt niet!

Juist het starten en opvoeren van je stofwisseling is erg belangrijk. Dit zorgt er namelijk voor dat jouw hart je bloed door je lichaam pompt en je longen optimaal kunnen ademen. Zie je stofwisseling maar als de motor van een auto; zonder motor komt een auto ook niet op gang.

Helaas bestaat er geen wonderpil of supplement die je lichaam vet laat verbranden zónder er enige inspanning voor te doen. Wel zijn er voedingssupplementen die je helpen om het proces sneller en efficiënter te laten verlopen. Het is belangrijk dat je de juiste balans vindt tussen goed eten en de juiste lichaamsbeweging.

De eerste 20 minuten van je training gebruikt je lichaam de opgeslagen koolhydraten als brandstof; hier haal je je energie vandaan. Pas na deze 20 minuten (niet eerder) gaat je lichaam over op het verbranden van je vet.

Wil je afvallen, meer kracht/spieropbouw of juist meer energie? Ga nu naar het gratis voedingsadvies.