HARDLOPEN

“SCHEVENINGEN HOEK VAN HOLLAND EN WEER TERUG, STAY IN THE GAME!”

Hardlopen
Hardlopen is erg populair. Iedereen kan hardloopschoenen aantrekken en meteen beginnen! Meestal doe je dit voor de ontspanning, om af te vallen of om conditie op te bouwen. Ook zijn mensen vaak lid van een hardloopvereniging waar ze gezamenlijk hun prestaties willen verbeteren. Door te willen presteren krijg je een kick, maar pas op voor blessures!

Blessures kunnen vaak ontstaan nét voor die ene belangrijke wedstrijd. Wat vooral belangrijk is bij hardlopen, zijn goede schoenen. Tijdens het hardlopen ontvangen je gewrichten namelijk veel ‘klappen’ die (chronische) blessures in de hand kunnen werken. Een ander punt is dat je langdurig op een constant niveau moet hardlopen waarbij continue energie geleverd moet worden. Dit vereist veel discipline. Zorg bij hardlopen daarom altijd voor een goede warming-up en cooling- down, een goede trainingsopbouw, een juiste manier van lopen én de juiste voeding.

Energie
Ben je een enthousiaste marathonloper? Dan weet je vast dat na ongeveer 35 kilometer veel lopers ‘de man met de hamer’ tegenkomen; de glycogeenvoorraden in je lichaam zijn op. Bij dergelijke afstanden neemt je energie zo drastisch af dat het je niet meer lukt om goed op één tempo te blijven lopen. Daarom is het belangrijk om tijdens het hardlopen energierijke voeding mee te nemen, en vul zo snel mogelijk na je inspanning je glycogeenvoorraad weer aan met veel koolhydraten.

Het is verstandig om een aantal dagen voor een wedstrijd te beginnen met veel koolhydraten te eten. Doe dit wel minstens 2-3 uur van te voren zodat je er geen last van krijgt tijdens het hardlopen! Er zijn speciaal afgestemde producten voor sporters met een verhoogde energiebehoefte. Nuttig een dergelijk product een uur voor je training en een uur na je training. Zo zorg je voor de juiste energietoevoer vóór de training en voor herstel ná je training.

Weerstand
Hardlopen versterkt het immuunsysteem en verhoogt de weerstand. Uit wetenschappelijke studies blijkt dat hardlopen keer op keer gunstige effecten heeft. Zo blijkt ook dat een goede lichamelijke conditie zorgt voor minder stress; je bent minder vatbaar voor angsten en spanningen. Dit komt hoofdzakelijk doordat eigen stoffen, endorfine en serotonine, bij het hardlopen vrijkomen. Deze geven je een prettig gevoel!

Hardlopen bevordert je weerstand als je verkouden of grieperig bent. Ook bevordert het het herstelproces (zolang je geen koorts hebt). Het is goed om hierbij een speciale multivitamine voor sporters te nemen. Zoals de Fitshape Mega 1, die de dagelijkse voeding ondersteund met vitaminen, mineralen, spoorelementen en anti-oxidanten.

Herstel
Na een zware training is het belangrijk dat je lichaam de juiste bouwstoffen krijgt om weer snel te kunnen herstellen; kapotte spieren worden sneller gerepareerd en er wordt nieuwe spiermassa aangemaakt. Het is belangrijk dat je voldoende van deze bouwstoffen binnen krijgt, met name eiwitten.

Vergeet nooit een goede cooling-down te doen. Door plotselinge rust na een intensieve training kunnen spierpijn en stijfheid ontstaan waardoor je lichaam niet snel genoeg herstelt.

Wil je als hardloper meer weten over het verbeteren van je kracht, energie of herstelvermogen? Klik dan op het gratis voedingsadvies.