HOCKEY

“HET BESLISSENDE SCHOT, STAY IN THE GAME!”

Hockey
Het mooie aan hockey is de snelheid, de explosiviteit en de slimmigheidjes die nodig zijn om deze sport uit te kunnen voeren. Een hockeyer dient over een goede en functionele techniek te beschikken. Hoe slechter deze heel specifieke techniek, des te moeilijker het is om tot goede prestaties te komen.

Om de hockey-techniek goed uit te voeren is een nauwkeurige wisselwerking tussen je lichaam en goede voedingstoffen nodig. Uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, lenigheid/flexibiliteit en coördinatie/techniek: al deze eigenschappen wil je als hockeyer perfect beheersen. Ondersteun je lichaam dan ook goed met de juiste voeding.

Energie
De intensiteit bij hockey is steeds verschillend. Het gaat om veel korte explosieve acties die met veel snelheid en kracht worden uitgevoerd. Tijdens deze explosieve acties hebben de spieren plotseling verhoogde energie nodig. Energie die je uit koolhydraten, eiwitten en (goede) vetten haalt. Als je die drie energiebronnen tegelijk inneemt, krijg je een enorme energieboost!

Verlang je als hockeyer naar sportief, energiek en succes op het hockeyveld? Dan is het nuttigen van de juiste voeding een bepalende factor. Maar… uitgebalanceerd eten wil nog wel eens vergeten worden. Als je voedingssupplementen (naast je gewone voeding) volgens de richtlijnen inneemt, ben je er zeker van dat je bepaalde voedingsstoffen genoeg binnenkrijgt. Voeding en beweging zijn immers twee onafscheidelijke vrienden!

Krachttraining
Het hebben van de juiste vaardigheden en kracht is een voorwaarde bij hockey. Kracht is zelfs noodzakelijk.

Het verschil tussen hockey en andere sporten, is dat hockey intense korte krachtige explosiviteit creëert. Krachttraining is dus van wezenlijk belang voor het beter presenteren van een hockeyer.

We maken onderscheid in krachtuithoudingsvermogen (vergroten explosiviteit) en bodybuilding (vergroten spiermassa). Voor een hockeyer zit de winst voornamelijk in het vergroten van de explosiviteit.Een hockeyer heeft baat bij een training gericht op: krachtuithoudingsvermogen, maximale kracht, explosieve kracht. Krachttraining is goed voor je (spier)conditie, je figuur en de verbranding. Sterke spieren verkleinen de kans op blessures aanzienlijk. Wanneer een hockeyer samen met een fitnessinstructeur een voor hem geschikt schema afwerkt levert dit vele fysieke voordelen op. Maar niet alleen fysiek gaat een hockeyer erop vooruit, een dergelijke training is ook goed voor een vermindering van het vetpercentage. Dit heeft als voordeel dat je over méér spieren beschikt en dus sneller sprint! Met je verhoogde spierkracht sla je harder, push je verder, maak je scoops én je bent als hockeyer sterker in de 1 tegen 1 duels.

Herstel
Tijdens het hockeyen komt er veel druk te staan op je pezen en gewrichten wat blessures kan veroorzaken. Nadat je hard getraind hebt is het van belang dat je je lichaam de juiste bouwstoffen levert zodat je beschadigde spieren goed en snel gerepareerd kunnen worden.

Als je onvoldoende eiwitten gebruikt na je training zal je lichaam eiwitten uit andere spieren van je lichaam halen om het herstel te kunnen faciliteren. Dit wordt op de langere termijn wel weer hersteld, maar het is zeker niet optimaal voor een hockeyer die vooruit wil! Het is van groot belang het lichaam gericht te ondersteunen in zijn eigen functies met voldoende vitaminen, mineralen en vetzuren.

Wil je als hockey speler meer weten over het verbeteren van je kracht, energie of herstelvermogen? Klik dan op het gratis voedingsadvies.