SCHAATSEN

“HET EERSTE WEG ZIJN, STAY IN THE GAME!”

Schaatsen
Schaatsen kennen we als een oerhollandse, gezellige winterse bezigheid! Maar het is ook een serieuze, keiharde sport waar veel kracht, energie en techniek voor nodig is. Het is een sport waar nog veel winst te behalen valt als het gaat om ondersteuning van je eigen lichaam en sportprestaties door middel van (sport)voeding.

Zeker bij extreme inspanningen is het belangrijk om voldoende te blijven eten en drinken.

Tot enkele jaren terug was tijdens het schaatsen niet eenvoudig om extra brandstof bij te tanken. Tegenwoordig zijn vloeibare sportvoeding en sportdrankjes ideaal om je brandstofniveau op peil te houden zodat je vochthuishouding in balans blijft!

Energieverbruik
Een optimaal gebruik van energie, gecombineerd met een gezonde inzet, zijn in het schaatsen essentieel. Van de energieleverende voedingsstoffen zijn koolhydraten voor de schaatser het belangrijkst. Slechte voeding (veel vet en weinig koolhydraten) zorgen voor slechtgevulde koolhydraatvoorraden, waardoor er eerder prestatieverlies optreedt.

Als schaatser moet je dus koolhydraatrijk eten voor blijvende energie. Eet daarom regelmatig brood, peulvruchten, aardappelen, deegwaren, groenten en fruit. Naast het regelmatig aanvullen van de glycogeenvoorraden is het op peil houden van de vochtbalans erg belangrijk voor het schaatsen. Alleen water drinken is vaak niet voldoende; drink ook koolhydraten en eiwitten.

Krachttraining
Om optimaal te presteren op het ijs beoefenen schaatsers verschillende aanvullende sporten. Denk aan hardlopen, fietsen en krachttraining.

Krachttraining zorgt ervoor dat je als schaatser ‘explosiever’ wordt en je krijgt meer vermogen op het ijs. Bochten neem je soepeler en tijdens een sprint kun je de meer extreme hoeken adequaat nemen. Om dit te beheersen heb je echt voldoende kracht nodig!

Doe als schaatser niet aan krachttraining vlak voor een wedstrijd maar verdeel het over de week. Sportvoeding met veel eiwitten kunnen je spieren helpen om het meest te halen uit krachttraining.

Herstel
Bij intensief schaatsen is natuurlijk goed herstel erg belangrijk. Eiwit heeft een essentiële functie in het lichaam voor opbouw, groei, onderhoud en herstel van weefsel, alsmede herstel van spierafbraak. Zeker als je regelmatig traint kunnen extra eiwitten helpen om sneller uitgerust te zijn.

Zuurstoftoevoer naar het bloed is ook belangrijk voor een goed herstel. Zorg als schaatser voor een goede basis (directe beïnvloeding van de zuurstofvoorziening) met:
• Training
• Ademhalingstechnieken
• Goede (sport)voeding

Wil je als schaatser meer weten over het verbeteren van je kracht, energie of herstelvermogen? Klik dan op het gratis voedingsadvies.