VECHTSPORTEN

“DE LAATSTE KLAP UITDELEN, STAY IN THE GAME!”

Vechtsporten
Vechtsport is een explosieve sport waar je in korte tijd veel energie moet leveren. Denk bijvoorbeeld maar eens aan kickboksen, boksen, judo, karate en K-1. Het beoefenen van een vechtsport helpt je op een waanzinnige manier je conditie te verbeteren, sterkere spieren te kweken, controle te krijgen over je lichaam én jezelf te leren verdedigen!

Het is belangrijk dat je traint met goede producten. Vooral goede bokshandschoenen en lichaamsbescherming zijn belangrijk. Het beoefenen van een vechtsport kan overigens ook bijdragen aan een gezonde balans tussen lichaam en geest.

Op deze pagina vind je informatie en tips hoe je je eigen lichaam het beste kunt ondersteunen door middel van vechtsport en natuurlijke sportvoeding en voedingssupplementen. Want ook in de vechtsport raken mensen zich steeds meer bewust van de voordelen die sportvoeding met zich meebrengt bij het behalen van persoonlijke doelen!

Spieropbouw
Vechtsport bestaat uit krachtige maar gedoseerde bewegingen. Het opbouwen van grotere spieren (spiermassa) en kracht vereist een uitgebalanceerde combinatie van trainen, rust, herstel en goede voeding. Daarnaast is het belangrijk om vóór het trainen, ongeveer een uur van te voren, iets lichts te eten.

Voordat je een vechttraining begint, warm je je lichaam 10-20 minuten op. Begin daarna, goed opgewarmd, je training. Train ook regelmatig met losse gewichten; zo wordt je spiermassa sneller en beter opgebouwd. Om méér spiermassa op te kunnen bouwen heb je bouwstenen nodig zoals koolhydraten voor de energielevering, eiwitten voor de spiermassaopbouw en vezels voor de stofwisseling.

Energie
Bij explosieve sporten is een extra energiekick altijd welkom! Het is heel belangrijk om met voldoende kracht en energie aan een vechtsportwedstrijd/training te beginnen. Een ideale aanvulling hierbij zijn onze Fitshape Performance Drink en Endurance Drink. Dit zijn speciale op koolhydraat en eiwit gebaseerde sportdranken. Ze zorgen voor directe explosieve (en langdurige) kracht, snelheid en concentratie. Je zult merken dat je tijdens de wedstrijd nét dat beetje extra kunt geven en minder snel vermoeid raakt!

Herstel
Na een intensieve work-out is het belangrijk dat je je lichaam de juiste bouwstoffen geeft om te herstellen. Kapotte spieren herstellen sneller en maken nieuwe spiermassa aan zonder dat het lichaam ándere delen van het lichaam hiervoor hoeft te gebruiken.

Aminozuren zijn de bouwstoffen voor je lichaam die hierbij helpen; ze zorgen voor de groei en het herstel van spieren. Ze zijn ook van belang om spierweefsel snel op te bouwen na een intensieve training. Tijdens het trainen ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren. Aminozuren herstellen binnen 48 uur deze kleine scheurtjes door middel van nieuw spierweefsel. Het lukt alleen niet altijd om deze aminozuren tot je te nemen in je normale voedingspatroon. Voedingssupplementen bieden een goede aanvulling!

Wil je als vechtsporter meer weten over het verbeteren van je kracht, energie of herstelvermogen? Klik dan op het gratis voedingsadvies.