Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

  • Creatine-Ethyl-Ester

    Creatine Ethyl Ester

    From 25.95
  • Creatine-Monohydraat

    Creatine Monohydraat

    19.95

Wat is creatine?

Creatine is een stof die van nature voorkomt in de spieren in je lichaam. Deze stof wordt gemaakt in je alvleesklier, lever en nieren, en wordt gevormd door drie aminozuren: arginine, glycine en methionine. Het speelt een belangrijke rol bij het opslaan, transporteren en bufferen van energie. Je spieren hebben van nature een energievoorraad: creatinefosfaat, welke de eerste 6 tot 8 seconden je spieren van energie voorziet. De energie die je spieren daarna gebruiken, halen ze vooral uit koolhydraten en vetten.

Zodra je meer creatinefosfaat in je lichaam hebt – wat zo is als je een creatine-supplement neemt – heb je dus meer uithoudingsvermogen en kan je meer explosieve herhalingen uitvoeren bij je training. Het zorgt dus voor een grotere krachtinspanning door een grotere hoeveelheid snelle energie voor je spieren. Ook zorgt creatine voor minder spierschade. Dit effect is vooral te zien bij trainingen waar voor een korte periode maximale inspanning geleverd moet worden.

Welke soorten creatine zijn er?

Er bestaan verschillende soorten creatine-supplementen, maar de twee meest onderzochte zijn creatine monohydraat en ethyl ester. Creatine Monohydraat is de meest bekende vorm, en bevat pure creatine, zonder enige toevoegingen. Bij Ethyl Ester is de creatine verbonden met ethylester, wat een verbinding is die komt door een reactie met (ethyl)alcohol, of ethanol. Het grote verschil tussen deze twee zit in het percentage van creatine dat in de spieren terecht komt. Soms kan gewone creatine maar voor 30-60% opgenomen worden, afhankelijk van hoe lang je het al gebruikt. Het kan dan door je maagzuur snel omgezet worden in onwerkzame creatine. Creatine Ethyl Ester kan daarentegen niet gelijk afgebroken worden doordat het molecuul op vet lijkende eigenschappen heeft. De opname van Creatine Ethyl Ester is daardoor maar liefst 99%!

Hoe werkt creatine?

Creatine zorgt voor meer energie voor je spieren, doordat het ADP omzet in ATP. Je lichaam produceert namelijk energie in de vorm van de stof ATP en maakt zelf ook elke dag 1 tot 2 gram aan in je lever. Ook via je voeding krijg je wat binnen, voornamelijk uit vis en vlees. Dit is echter lang niet genoeg om hetzelfde effect te ervaren als van een creatine supplement. Creatine supplementen zorgen ervoor dat er supersnel meer ADP in ATP omgezet kan worden. Hierdoor kun je de hoge intensiteit van een bepaalde beweging langer en beter volhouden. Daarnaast verlengt creatine de tijd tot vermoeidheid en verzuring.

Je hebt dus maar een beperkte ATP hoeveelheid in je lichaam die snel uitgeput raakt bij inspanning zoals krachttraining, waardoor de inname van extra creatine waardevol kan zijn. De werking van creatine komt het best tot zijn recht bij korte explosieve activiteiten zoals gewichtheffen en sprinten. Deze bewegingen vragen een maximale inspanning en kosten veel energie. Creatine kan de spieren dan snel van deze energie voorzien.

Voor wie is het geschikt? En wat zijn de bijwerkingen van Creatine?

Als jij je maximale krachtinspanning wilt vergroten is creatine een interessant en geschikt supplement. Onderzoeken geven veelbelovende effecten en weinig nadelen. Creatine heeft een positief effect op sportprestaties, zorgt voor een toename in kracht, vetvrije massa en spiergroei.

Creatine kent nauwelijks ernstige bijwerkingen. Wel kunnen mensen met een gevoelige maag last krijgen van kramp of diarree. Daarnaast trekt creatine vocht naar je spieren, waardoor je een kleine gewichtstoename kunt ondervinden (gemiddeld 0,6-1kg). Dit betekent wel dat je spieren direct groter lijken. Het is daarom belangrijk om voldoende te drinken. 

Wil je graag creatine gebruiken maar geen extra vocht vasthouden? Dan kun je kiezen voor de Ethyl Ester. Dit product wordt anders gemetaboliseerd dan  monohydraat waardoor je minder vocht vasthoudt.

Creatine kopen

Door dagelijks creatine te gebruiken zorg je dat jouw energiebron altijd goed gevuld is. Hierdoor zal je in staat zijn er net een of twee extra herhalingen uit te persen. Na een aantal weken zorgen deze extra herhalingen voor meer spiermassa en kan je liften met zwaardere gewichten. Kortom: je pompt je spieren op en wordt sterker. Een must-take dus als jij serieus met spieropbouw bezig bent!

MELD JE AAN

Voor fit tips, nieuws, en exclusieve kortingen!