Wil jij weten hoe je op vakantie in shape kunt blijven?

In deze blog gaan wij je uitleggen hoe je op vakantie in shape kunt blijven. Uiteraard ben je wel gewoon op vakantie en is het niet raar als je gewoon een weekje wil genieten. Dit is helemaal aan jou. Je kan ook gewoon na je vakantie weer beginnen. Maar wij weten dat veel mensen wel in shape willen blijven, en het soms lastig vinden om te combineren. In shape blijven op vakantie kan lastig zijn door de verleidingen die je om je heen zijn of door het gezelschap waar jij mee bent. Ook heb je niet altijd op vakantie alles bij de hand om hetzelfde ritme als thuis te volgen. Hieronder tips die jij kunt gebruiken als jij in shape op vakantie wilt blijven.

1. Train minder dan je normaal doet en verander je schema.

Als je überhaupt wilt trainen op vakantie kan je er voor kiezen om minder te gaan trainen dan normaal. Als je bijvoorbeeld normaal 6 keer traint kan je nu 2/3 x fullbody trainen. Met zo’n workout train je alsnog alle spieren in 1x en heb je niks te vrezen.

2. Ga veel zwemmen.

Zwemmen is perfect en lekker om in beweging te blijven. Zwemmen is zowel goed voor je spieren als voor extra te bewegen. Vaak is het ook top voor wat afkoeling en beweeg je onbewust best veel. Doe bijvoorbeeld een leuk spelletje in het water of ga baantjes trekken.

3. Zorg voor een hotel of verblijf met sportschool.

Als je een sportschool bij jouw hotel of appartement hebt kan je even kort in de ochtend trainen en daarna genieten van je dag. Als je ook even traint zal je meer kunnen eten en zal je je ook goed voelen omdat je hebt getraind. Het is ook oprecht leuk om op nieuwe plekken te trainen. Zo kom je eens in nieuwe sportscholen en kan dit zorgen voor extra motivatie om op vakantie te trainen.

4. Sla 1 grote maaltijd over.

Of je lichaam achteruit gaat op vakantie ligt vooral aan hoeveel calorieën je eet en drinkt. Als je 1 maaltijd niet neemt kan dit erg schelen. Zo kan je bijvoorbeeld of je ontbijt of lunch overslaan. Hierdoor bespaar je calorieën en kan je deze makkelijker verdelen in grotere porties over de rest van de dag.

5. Huur een fiets in plaats van auto of scooter of taxi

Als je veel wilt eten en drinken, kan je dat doen. Hier zou je dan eventueel extra beweging tegenover kunnen stellen. Als je een auto of scooter huurt zal je vaak minder bewegen. Een fiets is super leuk om de omgeving mee te verkennen en tegelijkertijd beweeg je extra. Hierdoor kan je weer wat meer eten of drinken.

6. Drink geen calorieën.

Op vakantie zijn de verleidingen vaak groter dan normaal. Hierdoor eet je gewoon snel meer en vaak ook iets meer qua calorieën. Het kan handig zijn om je inname van drinken te beperken. Zeker als je niet onnodig calorieën wilt binnenkrijgen. Hieronder een paar handige voorbeelden: water, cola-zero, spa rood, water met munt-citroen etc.

7. Voeg geen extra sauzen toe.

Als je meer gaat eten kan het handig zijn om op de extra toevoegingen zoals saus weg te laten. Extra saus kan zorgen voor veel extra calorieën. Hierdoor kan het zorgen dat je net te veel binnenkrijgt. Dit geldt vaak vooral voor gele sauzen en minder voor rode sauzen. Deze bevatten vaak een stuk minder calorieën. Dus let hier op!

8. Eet bij elke maaltijd groente en/of fruit.

Op een vakantie bestemming kan het handig zijn om bij elke maaltijd groente en of fruit te nemen. Dit vult je lichaam enorm en zal je honger gevoel vaak sneller afnemen. Zo is watermeloen super lekker, bevat dit ook weinig calorieën en kan je er flink vol van zitten. Watermeloen is dus een win-win situatie op vakantie. Doe dit ook vooral alleen als je echt in shape wilt blijven, als je dit niet wilt is het ook prima, maar verwacht dan wel iets van schade op je lichaam.

9. Eet genoeg eiwitten (zeker ook als je niet gaat trainen).

Als je even niet wilt trainen op vakantie is dit ook echt helemaal goed. Jouw lichaam zal niet zomaar spieren gaan afbreken, maar het bijhouden van je voeding is wel beter. Zo is vooral het behalen van jouw eiwitdoel erg belangrijk en probeer dit dan ieder geval te behalen met vlees, kwark, eiwitpoeder of bijvoorbeeld vis. Niet trainen is soms wel even goed om tot rust te komen. Zeker als je weken/jaren lang achter elkaar hebt getraind zonder echt rust te nemen. Door je lichaam rust te geven merk je vaak dat je hierna weer wat zwaarder kan gaan trainen.

10. Zorg voor makkelijke eiwitbronnen.

Bij vakantie hoort ook gemak. Jouw fitte leefstijl moet niet teveel moeite kosten om te onderhouden en zeker niet op vakantie. Op vakantie kan het soms best lastig zijn om makkelijk eiwitrijke producten te vinden. Daardoor kan bijvoorbeeld eiwitpoeder erg makkelijk zijn. Dit kan je overal mee naar toe nemen. Onze Eiwit 85 bevat bijvoorbeeld al 81,9 gram eiwit per dagdosering. Hierdoor kan je op extreem makkelijke wijze jouw eiwitdoel op vakantie behalen.

0