Eet meer vezels. Je hebt het vast wel eens eerder gehoord. Maar weet je waarom vezels zo goed zijn voor je gezondheid?

Voedingsvezels worden voornamelijk aangetroffen in fruit, groenten, volle granen en peulvruchten. Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord of gelezen dat het kan helpen om constipatie te voorkomen of te verlichten. Maar voedingsmiddelen die vezels bevatten, kunnen ook andere gezondheidsvoordelen bieden, zoals helpen bij een gezond gewicht te behouden en het risico op diabetes en hartaandoeningen verlagen. Het selecteren van ”lekker” voedsel dat vezels bevat, is niet moeilijk. Ontdek hoeveel voedingsvezels je nodig hebt, de voedingsmiddelen die het bevatten en hoe je ze anders via supplementen in kan nemen!

Wat is een voedingsvezel?

Voedingsvezels, ook wel ‘ruwvoer’ genoemd, bevatten de delen van plantaardig voedsel, dat je lichaam niet kan verteren of opnemen. In tegenstelling tot andere voedselcomponenten, zoals vetten, eiwitten of koolhydraten (die je lichaam afbreekt en opneemt) worden vezels niet door je lichaam verteerd. In plaats daarvan gaat het relatief intact door je maag, dunne darm en dikke darm en uit je lichaam.Vezels worden gewoonlijk geclassificeerd als oplosbaar, dat oplost in water, of onoplosbaar, dat niet oplost.

Oplosbare vezels. Dit type vezel lost op in water en vormt een gel-achtig materiaal. Het kan helpen het cholesterol- en glucosegehalte in het bloed te verlagen. Oplosbare vezels komen voor in haver, erwten, bonen, appels, citrusvruchten, wortelen en gerst.

Onoplosbare vezels. Dit type vezel bevordert de beweging van materiaal door je spijsverteringskanaal en helpt bij gezonde ontlasting. Dus het kan gunstig zijn voor mensen die worstelen met constipatie of onregelmatige ontlasting. Volkorenmeel, tarwezemelen, noten, bonen en groenten, zoals bloemkool, sperziebonen en aardappelen, zijn goede bronnen van onoplosbare vezels.

De hoeveelheid oplosbare en onoplosbare vezels varieert in verschillende plantaardige voedingsmiddelen. Eet een grote verscheidenheid aan vezelrijk voedsel om het grootste gezondheidsvoordeel te behalen.

Voordelen van een vezelrijk dieet:
– Het normaliseert de stoelgang.
– Helpt de darmgezondheid te behouden.
– Verlaagt het cholesterolgehalte.
– Helpt de bloedsuikerspiegel onder controle te houden.
– Helpt bij het bereiken van een gezond gewicht.

Hoeveel vezels heb je nodig?

Het Institute of Medicine, dat wetenschappelijk onderbouwd advies geeft op het gebied van geneeskunde en gezondheid, geeft de volgende dagelijkse vezel aanbevelingen voor volwassenen: Mannen rond de 30-38 gram – Vrouwen rond de 21-25 gram per dag.

Als je niet elke dag genoeg vezels binnenkrijgt, moet je mogelijk je inname verhogen.
Goede keuzes zijn onder meer:
– Volkoren producten
– Fruit
– Groenten
– Bonen, erwten en andere peulvruchten
– Noten en zaden

Supplementen:
Er zijn ook supplementen die je vezel inname kunnen verhogen zoals onze vezelcomplex gummies. Vezelcomplex gummies dragen bij aan een grotere vezelinname. Het bevat de krachtige witlofwortel vezels. Deze plantaardige vezels stimuleren de stoelgang en dragen bij aan een snellere darmpassage. Vezels zijn gezond en belangrijk. Zorg er daarom voor dat je dagelijks minimaal 6 gram aan vezels binnenkrijgt. Vanaf deze hoeveelheid hebben vezels pas een gunstige invloed op de stoelgang, maar meer is beter. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt op 30 – 40 gram vezels per dag. Ongeveer 90% van de Nederlanders krijgt dagelijks te weinig vezels binnen. Eet je weinig volkoren producten of onvoldoende zaden, noten of groente en fruit? Kies dan voor wat extra aanvulling met de Vezelcomplex gummies.

0